אין מוצרים בסל הקניות.
אין מוצרים בסל הקניות.
אין מוצרים בסל הקניות.
אין מוצרים בסל הקניות.
החיים שלנו בנויים ממערכות יחסים. בזוגיות. בהורות. בעבודה. ברחוב. בעיר. במדינה. כשטוב לנו במערכות היחסים שלנו, יש לנו ביטחון להתנסות, לטעות, ללמוד, לגלות ולממש את הפוטנציאל שלנו ביחד. כשרע לנו במערכות היחסים שלנו, אין לנו חשק לקום בבוקר. אנחנו מצומצמים, חסומים וכואבים.
גם ברמה החברתית הרחבה יותר, תהליכים גדולים קמים ונופלים, על היכולת לנהל שותפויות ולעבוד יחד.
למעשה, בשורשן של מרבית הבעיות שלנו – מאתגרים בחיים האישיים, במשפחה, בעבודה ובחברה ועד לאתגרים ברמה הארצית והגלובלית – ניצבת חוסר היכולת שלנו להסתדר בינינו.
אך למרות שהתנהלות צרת אופק ואינטרסים ניצבת בשורשן של רוב הבעיות החברתיות שלנו, מעט מאוד תשומת לב חינוכית מופנית להתמודדות מעשית עמה. למרות שהשדה החברתי גדוש בסיסמאות רבות שקוראות לאחדות, העבודה בפועל על הקשרים בינינו נתפסת כ”תוסף תזונה”, על אף שמדובר ב”מנה עיקרית”.
SBL, למידה | מנהיגות מבוססת תהליכים חברתיים, היא גישה חינוכית שמטרתה לעורר מודעות לחשיבות העוצמה של הקשרים בינינו ולדרכים המעשיות שיש בידינו בכדי לטייב את מערכות היחסים בכיתה, בחדר המורים, בשכונה, בקהילה, בחברה, במדינה ובעולם.
אנחנו מאמינים שאיכות החינוך בארגון, בית ספר או רשות נתונה, היא תוצאה של איכות מערכות היחסים בין השותפים השונים לתהליך החינוכי – הילדים, אנשי החינוך והטיפול, ההורים והקהילה.
מטרתנו להקנות למנהלים, לאנשי חינוך ולילדים מיומנויות לניהול המיטבי של קשרים חברתיים ביניהם. וזאת במטרה להפוך את בתי הספר למקום שאליו ילדים ובני נוער יגיעו בשמחה ולסייע למערכת החינוך להיות לרלוונטית יותר לאתגרי המאה ה-21.
אנו חותרים להטמעה של שינוי תודעתי בקרב השותפים לעיצוב הסביבה החינוכית של הילד – מ”אני” ל”אנחנו”, מ”פירמידה” ל”רשת”, מ”קו” לעיגול”. שינוי זה בא לידי ביטוי בתמורות התנהגותיות, שתוצריהן מהדהדים למעגלי השפעה רחבים יותר, בבית הספר ובקהילה, כמו גם בעלייה בתחושת השייכות והמשמעות של הילד, במוטיבציה של אנשי החינוך, בהתנהלות מיטבית ושתפנית יותר ביניהם ועוד ועוד.
ברמה המעשית, בחרנו להציב את אמנות בניית הקבוצה במרכז העשייה החינוכית. החלטה זו היא תולדה של מחקר מתמשך בשדה החינוכי. מטה-אנליזה של למעלה מ-1200 מחקרים מוכיחה שקשר חברתי מיטבי משפר את האקלים הבית ספרי, מפחית לחצים, מתח ודיכאון, מעלה את הציונים, מונע אלימות וניכור, מעלה את רמת האושר האישית ומשפר את ההערכה העצמית והבריאות הנפשית.
בהמשך לכך, אנו רואים את הכיתה כמעבדה לחיים ואת היחסים בין ילדים ובני נוער כשדה למידה מרתק על ה”עצמי”, על החברה ועל העולם.
גישת SBL מסייעת למורים להבין את מכלול התהליכים שעוברת קבוצה, מנחים אותם כיצד לעצב את הכיתה שלהם כקבוצה, מקנים להם מיומנויות הנחייה והופכים אותם ל”אדריכל חברתיים-רגשיים” בזירה החינוכית.
בתהליכים אלה מושם דגש מרכזי על שינוי תודעתי בקרב אנשי המקצועי ועל מיסוד שגרות, על הכשרות פדגוגיות ועל הקניית של מיומנויות, הנחוצות לקיומה של הוראה מערכתית, חברתית ורלוונטית לאתגרי המאה ה-21. על מנת לאפשר לילדים להצליח בחיים ולחיות חיים מלאי סיפוק ומשמעות, עלינו להכשיר את אנשי החינוך להוביל תהליכים חינוכיים שיקדמו: יכולת לעבוד בצוות, בניית בריתות עם שונים, התמודדות עם קונפליקטים, ניהול מו”מ, הגעה להסכמות, גמישות, הקשבה, ניהוג עצמי ומנהיגות, ויסות רגשות, חשיבה לעומק – לבד ועם אחרים ואת היכולת לאהוב ולהיות נאהבים.
תהליכי ההכשרה, הליווי וההערכה הייחודיים שפותחו במהלך השנים מסייעים לקהילות חינוכיות להקנות לילדים ולבני נוער את כל המיומנויות הללו ואף יותר ובכך להכין אותם להתמודדות מיטבית עם האתגרים הצפויים להם בהווה ובעתיד, במשפחה, בקהילה, בעבודה, בחברה ובעולם.
אדריכל חברתי, סגן הנשיא לאסטרטגיה ולפיתוח אקדמי באקדמית גורדון וראש החוג לחינוך חברתי קהילתי (חינוך בלתי פורמלי) במכללה האקדמית גורדון לחינוך.
עבודת הדוקטורט של אלי עסקה בדרכים להתאים את חינוך ילדינו לאתגרי המאה ה-21. בין השנים 2017-2016, במסגרת לימוד הפוסט-דוקטורט שלו, שימש אלי כחוקר אורח באוניברסיטת קולומביה בניו יורק ובאוניברסיטת אוקספורד.
מחקריו ועבודתו של אלי מתמקדים בחינוך החברתי-קהילתי, בעיצוב תרבות חברתית-רגשית מיטבית, בחינוך מוטה עתיד, בחדשנות בחינוך ובגיוון דרכי הוראה, הדרכה והסברה.
לאלי ניסיון רב בכתיבת תכניות אקדמיות, תכניות התערבות חינוכיות ותכניות של הכשרה מקצועית לגופים בארץ ובעולם. במהלך העשור האחרון, אלי שימש כמפתח ראשי או כמפתח שותף של תארים ומסלולים אקדמיים ייחודיים בתחומים של חינוך, מנהיגות חברתית והסברה במכללה האקדמית גורדון לחינוך ובאוניברסיטת חיפה.
לצד זאת, לאלי ניסיון בקידום יוזמות חינוכיות חדשניות וגיוון דרכי למידה, הדרכה והוראה במוסדות אקדמיים ובעמותות. בשנים האחרונות עוסק גם בייעוץ ובליווי מערכות מקצועיות (במשרד החינוך ובמשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה), יישוביות וחינוכיות על מנת לסייע להן להטות פניהן אל העתיד ולקדם תהליכים מיטביים של אדריכלות חברתית – בניית המסד והטפחות החברתיים-רגשיים בארגונם.
עם זאת, אבינועם הוא קודם לכל איש חינוך שחי ונושם את ה”שטח”, שעובד מזה עשור וחצי עם כל סוגי האוכלוסיות השונים, החל באוכלוסיות קצה, עבור בפיתוח קהילתי וכלה בייעוץ לרשויות מקומיות והנהלות של חברות היי טק.
במהלך השנים הוביל אבינועם מיזמים חינוכיים לפיתוח קהילות בקנה מידה ארצי, לבניית ייחודיות יישובית ובית ספרית בדגש על היבטים חברתיים-רגשיים. לאבינועם ניסיון רב בגיוון דרכי הדרכה והוא גם מנחה מנחים, מנחה קבוצות, מדריך מוסמך מטעם משרד החינוך ומוסמך לגישור במגזר הכפרי.
במהלך השנים האחרונות הקים בצוותא עם ד”ר אלי וינוקור את “מעגל אחד – יזמות חברתית חינוכית”, שבמסגרתה פיתחו את “זרם החינוך החברתי” שבו חברים כיום מספר בתי ספר וכן את גישת SBL – Social Based Leadership המסייעת לארגונים חינוכיים לקדם את האקלים החברתי-רגשי ולטפח משמעות, נאמנות ארגונית, שייכות, מיומנויות עבודה בצוות ויצירתיות.
עבודת הדוקטורט של אלי עסקה בדרכים להתאים את חינוך ילדינו לאתגרי המאה ה-21. בין השנים 2017-2016, במסגרת לימוד הפוסט-דוקטורט שלו, שימש אלי כחוקר אורח באוניברסיטת קולומביה בניו יורק ובאוניברסיטת אוקספורד.
מחקריו ועבודתו של אלי מתמקדים בחינוך החברתי-קהילתי, בעיצוב תרבות חברתית-רגשית מיטבית, בחינוך מוטה עתיד, בחדשנות בחינוך ובגיוון דרכי הוראה, הדרכה והסברה.
לאלי ניסיון רב בכתיבת תכניות אקדמיות, תכניות התערבות חינוכיות ותכניות של הכשרה מקצועית לגופים בארץ ובעולם. במהלך העשור האחרון, אלי שימש כמפתח ראשי או כמפתח שותף של תארים ומסלולים אקדמיים ייחודיים בתחומים של חינוך, מנהיגות חברתית והסברה במכללה האקדמית גורדון לחינוך ובאוניברסיטת חיפה.
לצד זאת, לאלי ניסיון בקידום יוזמות חינוכיות חדשניות וגיוון דרכי למידה, הדרכה והוראה במוסדות אקדמיים ובעמותות. בשנים האחרונות עוסק גם בייעוץ ובליווי מערכות מקצועיות (במשרד החינוך ובמשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה), יישוביות וחינוכיות על מנת לסייע להן להטות פניהן אל העתיד ולקדם תהליכים מיטביים של אדריכלות חברתית – בניית המסד והטפחות החברתיים-רגשיים בארגונם.
בעל דוקטורט בנושא ניהול תרבות רגשית בארגונים פורמליים ובלתי פורמליים, תואר שני M.ED בהצטיינות בניהול מערכות חינוך ותואר ראשון B.A בכלכלה וניהול.
עם זאת, אבינועם הוא קודם לכל איש חינוך שחי ונושם את ה”שטח”, שעובד מזה עשור וחצי עם כל סוגי האוכלוסיות השונים, החל באוכלוסיות קצה, עבור בפיתוח קהילתי וכלה בייעוץ לרשויות מקומיות והנהלות של חברות היי טק.
במהלך השנים הוביל אבינועם מיזמים חינוכיים לפיתוח קהילות בקנה מידה ארצי, לבניית ייחודיות יישובית ובית ספרית בדגש על היבטים חברתיים-רגשיים. לאבינועם ניסיון רב בגיוון דרכי הדרכה והוא גם מנחה מנחים, מנחה קבוצות, מדריך מוסמך מטעם משרד החינוך ומוסמך לגישור במגזר הכפרי.
במהלך השנים האחרונות הקים בצוותא עם ד”ר אלי וינוקור את “מעגל אחד – יזמות חברתית חינוכית”, שבמסגרתה פיתחו את “זרם החינוך החברתי” שבו חברים כיום מספר בתי ספר וכן את גישת SBL – Social Based Leadership המסייעת לארגונים חינוכיים לקדם את האקלים החברתי-רגשי ולטפח משמעות, נאמנות ארגונית, שייכות, מיומנויות עבודה בצוות ויצירתיות.