אין מוצרים בסל הקניות.

אין מוצרים בסל הקניות.

מאמרים בעברית

הדור שגדל היום פוגש עולם הולך ומשתנה, התקשורת בו מתפרסת על כל העולם, אך הינה הרבה פחות אינטימית מבעבר. הקשר הבין אישי מוחלף בוירטואלי. הצורך הטבעי של המתבגר לקבלת צומת לב, הרגשת שיכות וקשר חם נתקל בנתונים של ירידה באמפתיה, אדישות, חוסר משמעות וחוסר יכולת לפיתוח קשרים חיובים.

 

התוצאה: מגמה הולכת ומתרחבת של קשרים חברתיים לא תקינים בין בניי הנוער, יותר ויותר זלזול, השפלות, “שימינג”, הקושי למצוא משמעות בחיים גובר בתרבות האגו והמסכים. עלייה בבעיות האלימות, דכאון, סמים, אלכוהול, מיניות  וכו’.

 

איך אפשר להרגיש בטוח – קשור – ושייך? שלושת המשימות ההתפתחויות של גיל ההתבגרות?

לאחר שנטפל בשורש הבעיה ונשפר את הקשרים החברתיים בין הילדים כך גם נראה ירידה בתופעות השליליות כגון אלכוהול וסמים. המחקר האקדמי מעיד על כך שמידת האושר שלנו תלויה בקשר שלנו עם אנשים הסובבים אותנו. איכות וכמות מערכות היחסים החברתיים משפיעים על מצב הרוח, תפיסת הדימוי העצמי, הרגשת השייכות, הביטחון, אכזבות וחרדות. קשרים ללא ספק מעסיקים את בני הנוער רוב הזמן. אם נתייחס לגורם זה ברצינות, נבין איך הוא פועל עליהם וכיצד לכוון אותו נכון –  נוכל לאתר את שורש בעיית האלכוהל והשימוש בסמים ולעצב להם נורמת ואווירה קבוצתית אחרת.

 

בכדי לתת מענה לריקנות, למבוכה ולבלבול בהם נתונים בני הנוער בעידן המודרני, יש לאמץ את התפיסה לפיה ההסכמות הנקבעות בקבוצת השווים הן המתאימות ביותר להשפיע על דפוסי ההתנהגות של הנוער בכלל והתנהגויות סיכוניות בפרט.

 

מתוך תכנית למניעה “עמיתים משפיעים” של משרד החינוך:

“התנהגויות סיכוניות בגיל ההתבגרות הינם כתוצאה מצרכים שונים ומגוונים – רצון להתנסות, דרך לבלות, חיפוש הנאה וריגושים, סיפוק סקרנות, בריחה ממציאות מסוימת, ניסיון לפתור בעיות אישיות או חברתיות, רצון להשתייך, חיקוי ועוד. ההוויה, בעידן בו אנו חיים, קשה במיוחד עבור המתבגר. מצד אחד, המציאות הפוסט מודרניסטית (הכול אפשרי, שום דבר לא מוחלט, אינדיבידואליזם וכו’) מתאימה מאוד למתבגר הנכסף לחופש, עצמאות ועצמיות, אך בד בבד יש תחושה של בדידות, ניכור ובלבול הנובעים מחוסר גבולות ברורים, הדרכה והכוונה ומסרים חד משמעיים. ביטוי נוסף למציאות פרדוכסלית ומורכבת זו ניתן למצוא במסיבות הטראנס למשל. שם נעשה ניסיון למגע בין אישי ולחברותא, אך מצד שני – המוני המשתתפים, המוסיקה הרועשת, והסמים מונעים למעשה יצירת אינטימיות חברית. הסמים גורמים לקרבה מלאכותית שלא קיימת באמת. תפקיד מערכות החינוך בעידן זה הוא לחנך את המתבגרים לצרוך נכון את הידע הרב (שחלקו מגמתי ומטעה). הנפוץ באמצעי התקשורת השונים.”

 

סרטון הסברה שהופק מטעם “החבר’ה הטובים” בשיתוף עם “מועצה אזורית מנשה” ו”הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול” על מנת להציג את שורש בעיית השתייה וצריכת הסמים בחברה מנקודת מבטם של בני הנוער:

דילוג לתוכן